Thursday, June 10

PELAJARI HARGA

Perlukah butakan mata. Kau tak nampak apa dia lakukan? Kau tak sedar dia sentiasa resah untuk kau? Tapi tak mengapalah kalau mata kau sudah ditarik derianya. Asalkan kau janganlah butakan si hati nurani. Sedarlah kau dari ego. Kau ingin kembara lebih jauh? Pergi. Pergi. Dan pergilah. Tiada siapa mau halang kau kejar apa yang kau mau.

Tapi aku pikir kau perlu belajar ilmu harga, harga yang ramai kenalinya sebagai hargai. Harga itu sangat-sangat mewah nilainya. Kau perlu kenali dan fahami ilmu harga itu. Jangan kau bikin tuli sama itu perkataan hargai.

Ada kala, bila kesampaian kau itu tak dicapaikan, mula kau berontak. Tapi pernah kau pikir cara hargai orang yang banyak korban demi kau? Kau marah, kau maki kotor, kau caci kesat sama dia, tapi cuba kau pandang rupanya, dia masih lagi senyum untuk kau.

Amat payahkah untuk hargai nilai dirinya? Kenapa kau tak biarkan dia senyum lihat kau selagi nyawa ada di jasadnya? Mungkin sikit waktu lagi, dia akan pergi lama jauh dari penglihatan kau. Detik itu, tak mungkin lagi dia bayangi diri kau.

Waktu indah kau dan dia, kau ingat lagi? Waktu kau sedih, dia juga yang hulurkan telinga untuk kau adukan. Dia jaga kau, dia tumpukan khusyuknya hanya pada kau. Jangan kau perlakukan buruk padanya. Satu hari nanti, kau pasti sesal.

Duhai soleh solehah, aku bilang pada kau, lekaslah sedar.  

No comments:

Post a Comment