Thursday, June 10

DIAM BUKAN AKUR

Aku rasa kau belum cukup sifat untuk meletakkan orang pada kawasan bersalah. Sedarilah dimana letaknya diri kau itu lebih dulu. Baru aku bagi jari kau untuk tuding pada siapa. Aku rasa kau baru saja mau bangun dengan cemerlang. Tapi saat-saat kegemilangan kau itu telah dilumur tahi oleh kau sendiri. Mungkin ini masa untuk aku tegur memandangkan tiada yang mau bersuara untuk dirikan pendapat yang sama macam aku.

Bagi aku mungkin kau ada sikit benar. Tapi cara kau itu, lebih ingin jatuhkan orang dan hukum yang ada silap dengan kau. Apa kau pikir jasad kau mulia sangatkah? Kau tak pernah salah? Kau tak perlu kisah dengan orang yang kau cuba jatuhkan? Kau pikir semua orang boleh angguk apa yang kau cuba sampaikan?

Kalau benar pun tuan punya badan itu sangat berdosa pada kau, tak perlulah kau ciptakan sebuah puisi bangkai kasi semua orang tahu pasal si berdosa itu. Ibu aku pesan, biar kita jatuh bersepak guling, tapi jangan cuba sesekali untuk aibkan orang yang telah lontar celaka pada kita itu. Mungkin kau pikir kau ramai kawan, ramai kegilaan, ramai segala-galanya, kau boleh jatuhkan satu daripada musuh kau. Tak mungkin dalam beribu pengundi kau akan terus akur. Mereka juga ada akal.

Aku berkata apa yang aku rasa. Tak bermakna aku berpihak pada mana-mana calon. Terpulanglah pada kau untuk terasa atau tidak. Aku bikin cerita bukan untuk kau, tapi juga untuk kasi nasihat pada minda aku. Ubah sikap kau. Mungkin aku bukan jenis yang ambil kisah kata-kata kau. Tapi kalau lontaran kata-kata kau tepat kena pada orang yang tak senang dengan syarahan kau itu, mungkin dia akan tinggalkan kawan seperti kau. Sedarlah kawan, aku menasihati kau sebagai seorang kawan. 

No comments:

Post a Comment