Tuesday, January 19

BUTA GELAP



seperti petang-petang sebelumnya, pokok pelam yang rendang berhadapan taman menjadi port melepak razlan dan fisya. persahabatan sejak kecil membuatkan hubungan mereka akrab hingga kini dewasa.

"lan, kalau aku jadi bunga, kau nak jadi apa?"

"a'ala jawa ni.. tiba-tiba jadi minah bunga apsal? ok ar, kalo ko jadi bunga, aku nak jadi lebah. aku nak sedut semua madu kau. biar kau cepat mati. hahaha!"

"apa punya bodoh tahap kayu la si bebal ni. madu kat kedai pon ada. pergi je la beli. ok, kalo aku jadi batu permata or intan berlian?"

"aku jadi pencuri. aku curik kau kat kedai habib jewels. then, aku jual kau kat tokey jepun miang. dapat duit"

"mata fulusan punya mangkok! lan, aku comel tak?"

"hahaha. kau berjenaka ea? kau comel? aku rasa nenek aku yang dah reput dalam kubur tu lagi comel. haha"

"herm..., yela."

"lah.. nak merajook pulak? sini tangan kau, nak tilik nasib jap. sini la! jangan ar tarik muncung lak, nanti jadi macam babi."

"bongok! nak buat apa ngan tangan aku?"

"tengok ni. kalo aku letak tapak tangan aku atas tapak tangan kau, pastu aku genggam tangan kau. apa maknanya?"

perasaan malu mula memvirusi fisya. lalu dia menjawab, "erm... apa ea? aaaaa... tak tau. lan, aku segan ar.

razlan dengan bangangnya berkata, "kau nak segan apa! tuli punya budak. ni maknanya persahabatan kita akan kekal sampai bila-bila. aku janji takkan lupakan kau walau aku dah mental sekalipun. kaulah kawan aku yang bongok sampai mati."

tiba-tiba fisya mensentap tangannya. "kau bodoh! masa kau putus ngan awek kau, kau carik aku. masa kau susah or senang, aku owez ada dengan kau. tapi kau tak pernah perasan aku ada depan kau untuk apa. mungkin kau tau yang aku sayang kau. tapi kau tak pernah tau yang aku sayang kau lebih dari seorang kawan. tak pernah sekalipun kau tanya perasaan aku macam mana. kau buta lan! kau buta!"

fisya lantas membuka langkah larian pulang ke rumah. razlan terdiam seribu bahsa. kaku dirinya menyebabkan dia tidak dapat mengejar fisya.  dia hanya mampu melihat tubuh fisya semakin jauh dan jauh dari dirinya. end~

No comments:

Post a Comment