Saturday, March 13

TUMBUKAN TENANG

malang datang menyapa si pemuda tenang. siapa sangka wajah jernih si tenang itu jua punyai sepuluh ribu tan berat sang masalah menimpa. tersorok segala rupa megah sang masalah. baginya, sang masalah hanyalah dikaitkan seperti ancaman si anak-anak kecil.                                               
si pemuda tenang mengelak sang masalah dari tersasar pada dirinya. namun percikan serpihan-serpihan sang masalah tetap melambung-lambung pada dirinya. bukan mudah untuk mengelak kehadiran sang masalah dengan tiada sebarang reaksi. 

tidak seperti manusia-manusia lain yang rela membiarkan sang masalah merasuk tubuh penakut yang longlai. dua puluh tahun si pemuda tenang menatang malang ke hulur ke hilir bersamanya. segala hasrat untuk memiliki tak pernah dicapaikan oleh saudaranya, si nasib. namun redha hati kecilnya menerima suratan takdir.

kini beliau masih berjuang di medan pertempuran menentang keprejudisan sang masalah. mungkin dikalangan mereka tidak menyadari kelibat si pemuda tenang di sisi kehidupan mereka. beliau boleh berada di mana saja asalkan tiada siapa tau tentang kewujudannya. 

No comments:

Post a Comment