Saturday, November 13

ZAMAN KEJAHILAN

zaman budak-budak, ada tak mak atau ibu atau ummi atau mama kau orang buat kepercayaan mengarut-ngarut? Ibu aku macam-macam yang direkanya bagi nak bagi aku takut.

masa tidur ramai-ramai kat ruang tamu, dia selalu cakap, orang yang tidur hujung dekat dengan pintu atau tingkap, kena makan hantu. Orang tengah selamat sebab bila hantu dah makan orang hujung, hantu jadik kenyang dan terus keluar.

Lepas tu, ibu selalu cakap, jangan mandi malam-malam sebab hantu air akan gigit kulit kita sampai lebam-lebam. Pastu, masa shampoo rambut, buih akan masuk mata, lepas tu, bila pedih, kita pejamkan mata. Bila celikkan semula mata, kita akan lihat hantu air di depan kita.

Lagi, jangan tidur lambat-lambat sebab nanti ada benda yang perhati kita dekat tingkap, kalau kita perasan, kita akan nampak matanya sahaja, dan ada juga yang mengganggu dengan bunyi atau suaranya, buat kita seram sejuk.

masa kita baring meniarap, kaki kita jangan di goyangkan atau digerakkan ke atas ke bawah, nanti ibu cepat mati. Kalau dipikirkan logic, apa kena mengena kaki dengan kematian. Tapi disebabkan bodoh masa kecil, aku ikut cakap ibu, tak buat benda tu.

Ada lagi, kalau masa aku nangis tak berhenti, ibu mesti cakap nak letak aku kat luar rumah, nak suruh orang lori sampah ambil aku, sebab orang lori sampah suka budak kecik. Ibulah yang cakap. Tak pun nanti ada anjing yang akan gigit kau kat luar. 

itulah antara kisah pembohongan ibu pada aku waktu kecil. korang punya bagaimana?

4 comments:

  1. mak slalu pesan jgn main nyorok2 time azan klu tak nnt hantu kopek sorok. takotttt.

    ReplyDelete
  2. tapi aku sbg seorang lelaki, lagi rela diculik..
    bez... (angkat2 kening si gila sex)

    ReplyDelete
  3. kalo da muke hodoh rogol ko seumur idup .. mesti bg ko bez jgak kan

    ReplyDelete
  4. bahaha! aku suke ayat kau! leh buat pedoman.

    ReplyDelete