Saturday, November 13

ANAK SI IBU

Sepatu putih disarungkan, lalu dicapainya topi keledar di atas kerusi bersebelahan rak-rak kasut. Didapatkan tangan ibunya lalu disalam cium meminta kebenaran untuk pergi. Dikucupnya kedua belah pipi serta kedutan dahi orang tuanya dengan ikhlas. “Saya pergi dulu ibu, jaga diri elok-elok, apa-apa terjadi, jangan lupa telefon”.

Kata-kata itu sering diucapkan si anak pada ibu tersayang tiap kali dia pergi tinggalkan rumah. Dan ibunya pula, akan berdiri di pintu besi rumah, memerhati sehingga anaknya pergi tidak kelihatan lagi. Enjin motor dihidupkan, pemulas motor dipulas sikit-sikit bagi enjin hidup dengan segarnya. Lalu gear dimasukkan dan tayar mula bergerak meninggalkan perkarangan rumahnya itu.

Perjalanan menuju kejayaan yang bisa membanggakan ibunya itu diteruskan, walau tika itu hujan membasahi bumi renyai-renyai bertemankan sang petir yang gagah memancar-mancarkan cahayanya. Demi ibu, si anak berkeras meneruskan perjalanan, biarpun dia tahu kesusahan akan datang menimpanya nanti.

Hujan mula berlari-lari dimuka bumi dengan lebatnya. Si anak lekas mencari tempat teduh bagi selamatkan beg selimpangnya itu. Beg yang mengandungi brang berharga bagi si anak, tidak seharusnya basah walau setitis pun akibat si rintikan hujan. Lalu dibukanya mulut beg, diperiksanya barang berharga di dalamnya, senyum terpancar di wajah si anak kerna barang berharganya tidak langsung dibasahi oleh si air hujan. Barang berharganya merupakan dua buah buku beserta satu fail pelajaran kolejnya, lalu dikembalikan ke dalam mulut beg selimapang itu.

Masa makin bertambah, jam di tangan di lihat berulang-ulang kali. Resah dihati menjadi-jadi, risau tidak sempat masuk ke kelas, dan kehadiran langsung dikosongi. Sesudahnya hujan mula berhenti, si anak tangkas menghidupkan enjin lalu dipecut laju motor buruknya itu. Masa dikejar dengan kelajuan motor yang minimum bagi sebuah kereta. Akhirnya si anak sampai dikolej lantas masuk ke kelas. Dimarahi oleh pensyarah akibat lambat tanpa diberi peluang memberi penjelasan. Namun si anak redha, membisukan diri dan biarkan diri disalahi.

No comments:

Post a Comment