Saturday, November 27

MIMPI SAMA KUNCI

aku lihat sekeliling, semuanya sempurna tanpa cacat cela. ya, kehidupan aku cukup sempurna. segala keperluan, kehendak, sudah tersedia, cuma tunggu masa aku gunakannya. Tapi situlah aku lakukan kesilapan, kesilapan yang paling besar nilainya. tidak pernah timbul rasa hargai kesempurnaan itu.

segala yang aku impikan selama ini adalah kunci permulaan. aku impikan untuk berjaya sebagai insan berguna. aku cuma perlu berlari kehadapan, walau lelah beban menjadi rintangan, aku akn terus berlari sampai aku capainya, sampai aku bisa takhluk impianku.

kejayaan tidak sekali terikat pada sang waktu. aku perlu bebaskan impianku jauh melayang walau ke syurga, sementara aku berlari ke arahnya. aku juga perlu warnai kehidupan duniaku sendiri, tidak ada yang kan membantu aku berusaha untuk capai dunia impianku.

perspektif benar, kehidupan penuh dengan kasih sayang, itu aku akui. bukan takat berkasih sayang berpacaran. manusia perlu sedar akan kasih sayang keluarga lagi besar nilainya. kasih sayanglah yang terus buatkan aku tersenyum sehingga kini.

kadang, aku rasa hidup tak adil bagi aku. tapi kasih keluarga pada aku, buat aku lupa tentang keadilan dunia. seolah-olah kehidupan aku sudah sempurna dengan cinta keluarga. buatkan bara dalam diri lebih hangat membakar semangat mengejar mimpi.

lalu aku tersentak lagi, itulah aku. mimpi dan akan terus bermimpi. Mimpi yang ibaratnya kunci, akan terus menjadi kunci tanpa disentuh. kunci itu patutnya dihasilkan untuk digunakan. bukan sekadar wujud dalam minda. aku masih duduk memikirkan bila aku akan berlari mengejar mimpi. 

2 comments: