Saturday, October 16

ENTAH




bila bulan mula mengambil alih kuasa matahari yang terbenam senja itu, gelap malam pula mula menguasai. cengkerik menari-nari memainkan melodi sekata. kelihatan mata bulat burung hantu di sebalik dahan reput si meranti. dan aku, aku hanya perhatikan bintang berselerak di dada langit. 


"aku mau yang itu, sebab bintang itu berkelip laju, ibarat jantung aku sekarang bila kau ada dekat dengan aku", lantas aku gelengkan kepala, jauh pikiran aku melayang. entah mengapa aku masih ingatkan kata-katanya itu. terus aku rapatkan kelopak mata, dan scan segala data ingatan agar bisa tangkis semua virus yang kau serap dalam pemikiran aku. aku mau hapuskan semuanya. kau ibarat kuman halus yang mampu binasakan hidupku.

kemudian, aku celikkan semula mata aku. hilang, segalanya hilang. sudah aku delete kan semuanya tentang kau. aku harap, ia terus hapus selamanya. kini minda aku bebas. cuma sedikit penjajahan yang berlaku di antara minda dan jiwa aku. minda aku telah ditawan oleh tugasan-tugasan yang diberikan oleh pensyarah. owh tidak. 

aku akan terus berjuang untuk menyelesaikan hutang-hutang tugasan yang pensyarah berikan. aku tidak ingin dijajah dan terus menjadi hamba abdi si pensyarah tuli. cuma tinggal beberapa bulan lagi untuk aku terus pertahankan dunia politeknik, kemudian laungan kemerdekaan akan ku jeritkan di merata tempat. terutamanya gegendang para pensyarah. yeah! dan untuk itu, aku akan rehatkan suara jantan garang aku untuk selama mungkin. tunggu kau pensyarah!

No comments:

Post a Comment