Wednesday, September 1

KESAT MENDALAM

Aku tau aku bukan yang terbaik. Aku juga tau yang aku tak sempurna. Sifat keji sentiasa menyebelahi aku. Aku tegur, aku caci, aku maki pada aku tak gemar dengan kata-kata yang bisa kasi gegendang telinga jadi dingin. Itu keburukan yang aku serlah kasi mata-mata pemerhati sedar tentang busuknya sikap aku.

Tapi aku tegur ada makna, aku maki pada yang salah, aku caci demi kebenaran. Ya, memang kaedah aku salah, tapi untuk kasi mata-mata sayu tersentak lalu membulat. Itu cara aku bagi kesedaran. Mungkin agak kasar tapi mendalam kesannya.

Aku tak kata aku sempurna. Mungkin hidup aku serba serbi tergolong dalam dosa. Tapi tidak seperti kalian manusia menghasilkan sekelompok dosa kesilapan. Apa yang patut aku ludahkan, aku ludahkan saja. Tanpa sesaat pun aku bazirkan untuk berpikir.

Maaf aku pohon dari kalian terlebih dahulu sebelum dendam kalian lebih menggunung tinggi. Kau perlukan ayat-ayat nasihat, aku boleh curahkan. tapi jangan kau simpan kepedihan akibat nasihat aku yang tajam. Tahanlah selagi kau boleh tahan walau sebesar zarah perisai yang kau gunakan.

Cukuplah ini saja ucapan kemaafan tanda bersalah aku pada kalian. Apa aku harapkan, pikirkanlah. Aku bukan sengaja mau jatuhkan siapa-siapa yang terombang ambing, malahan aku cuba bantu kalian untuk berdiri atas landasan yang betul semula dengan gagah dan tabah. Selamat semua.

No comments:

Post a Comment