Thursday, August 19

TANDUS KERIANGAN

Satu persatu kelopak kenanga di robek, jatuh perlahan-lahan menghadap bumi. Berdirinya si kaya bersandarkan pohon kenanga. Ditenungnya kelopak kenanga yang kehilangan tangkai untuk berpaut. Segalanya dingin petang itu. Lalu duduk dan bersandar si kaya di situ, akhirnya lena di temani angin sepoi-sepoi.

Si kaya yang cukup sempurna dengan kehidupannya itu, siapa tahu, punyai masalah kemurungan. Biarpun segala keinginan dapat dituruti dengan kemewahan yang sedia ada, si kaya masih lagi sayu dan layu.  Muram tanpa kegembiraan sentiasa menemani dirinya, kedengaran suara tangis mendayu-dayu jauh di lubuk hatinya, biarpun dia saja yang tau.

Malahan, si kaya pandai bermain watak kegembiraan. Senyuman serta ketawa palsu dipamerkan di layar lakonan dunia. Tiada siapa yang tahu hakikatnya kemurungan si kaya. Cukup sedih. Si kaya sendiri tidak tahu apa yang diingini bagi menyempurnakan tahap minimum kegembiraannya.

Si kaya tersedar dan dilihatnya hari berubah menjadi senja. Lalu dia segera mengangkat punggung untuk di bawa pulang ke teratak indah kayangannya. Begitulah hari-hari si kaya yang berlalu dan yang akan berlalu. Sentiasa mencari sinar kegembiraan dalam dirinya, dan akan terus mencari.

No comments:

Post a Comment