Sunday, April 11

SEPATU PUTIH



Petang yang suram. Angin menjengah meniup ke jalanan sunyi. Tin kosong bergulingan menuju ke longkang. Tang.. tang.. tang suara si tin kosong memecah sepinya petang itu.

Kelihatan seorang pemuda bersepatu putih bersila termenung. Di poket bajunya terdapat sekotak rokok. Rokok menjadi peneman sejati tiap kali bermenung. Kehadiran si rakan-rakan sangat diharapkan beliau bagi mengisi waktu gundahnya, namun satu kelibat tidak kelihatan.

Di kepitan jari telunjuk dan hantu terdapat sebatang rokok yang sedang menyala baranya. Di tariknya asap kedalam paru-paru dan kemudian dikeluarkan semula melalui rongga hidungnya. Si sepatu putih membasahi pipinya dengan linangan air mata dengan tiba-tiba. Fikirannya bercampur aduk dengan ramuan kehidupan dunia. Namun tiada yang peduli.

Untuk kali akhirnya beliau menyedut asap batang di tangannya sebelum rebah kaku di permukaan simen keras yang menjadi tapak persilaannya setiap hari. di wajahnya timbul satu senyuman yang beliau pancarkan untuk kalian manusia.

Perginya si sepatu putih dengan tenang tanpa dendam. Biarpun hati jatuh tanpa ditemani saat-saat akhirnya, beliau mengharapkan senyuman yang pernah terukir di hati si rakan-rakan tidak akan lupus. 

No comments:

Post a Comment