Monday, April 19

EGO SI BONGOK

Tepat pandangan kaytee pada rintikan si hujan. Dia yang tenang menyandar pada tiang kurus semakin layu mata melayan suara riuh si hujan. Perlahan-lahan Danish datang menepuk dahi kaytee.

“hoi! Boleh lak kau stim membuta kat sini.”

“bodoh! Sakit la bongok! Yang kau ni dari mana lak mentiba-tiba je muncul cam saudagar ghaib”


“aku kat kelas Puan Martina tadi, dah tangkap stim je mata aku, tengok kau pun tak de. teros, aku gerak sini, sebab aku tau budak yang tak de masa depan cam ko ni memang suke lepak tempat-tempat sunyi”

“kau nak cakap aku je la ni ea? Kau tak la? Haha! Wey buaya, kau rasa kan, dah besar nanti, kita rapat bodoh-bodoh macam ni tak? Ke kita ikut arus masing-masing?”

“kau pikir hidop ni macam sungai ke? ada arus-arus lak. bahaha. Entah la cik katreena sameon ooiiii.., aku bukannya pencipta takdir.”

“memang lah bodoh! Menyampah aku cakap dengan kau. Sakit benak otak aku. Tapi kan, aku harap kau selalu teman aku macam ni. Kau janji tau?!

“teman kau?  Haha! Aku lagi sanggup temankan makcik cleaner kat sekolah ni tau tak?“

“betul kau tak kan teman aku? Ok, terpulanglah”

“menggelabah si pondan rakus ni, gurau pon tak boleh. Yela, aku akan teman kau sampai bila-bila. aku pun harap kau selalu teman aku..”

Keegoan dalam diri melafazkan kata-kata suci membataskan bibit-bibit cinta antara mereka. Kedua-dua saling menyimpan perasaan dan tiada yang mau mengalah.  Kebodohan terserlah di perwatakan ego mereka. Akhirnya mereka terpisah pabila meningkat zaman dewasa yang dilalui dengan haluan masing-masing. 

No comments:

Post a Comment