Wednesday, July 14

BULATKAN MATA!

Apa yang kau boleh renung pada kehidupan? Nampak indah bukan? Kau boleh lihat, muda-mudi bersatu dalam pergaulan tiada tahap untuk dibataskan, hidup perlu enjoy kata mereka. Malahan kau boleh perhati muda-mudi menari sambil kaki gosok-gosok lantai, shuffle katanya. Tambahan, kau boleh tonton pasangan kekasih suap menyuapan tika temu janji, seronok bercinta katanya. kelompok ini seakan-akan gembira dengan kehidupan.

Mungkin itu bagi anak-anak muda yang jahil tentang dunia. Segalanya indah pada celikan mata. Semuanya kerna ibu  bapa masih bernyawa untuk menampung segalanya. Cuba kau duduk bersila dan bayangkan kejap, apa jadi pada hidup mereka tanpa sokongan padu oleh orang tua? Tiada tempat gantung, tiada tempat berharap, tiada tempat simpati. Masa itu kau boleh saksikan ke huyung hayang diri mereka untuk berdiri teguh tidak seperti sekarang.

Kehidupan yang baru mau dijelajah, terhenti kiranya ibu bapa menjadi mayat. Tiada tempat untuk bergantung. Kesenangan bertukar sengsara selamanya. Mungkin tak ada lagi yang rajin gosok-gosok lantai pusat beli belah bersama rakan-rakan. Mungkin kedai-kedai makan muflis dengan ketiadaan pasangan kekasih yang khayal suap menyuap ke dalam mulut. Boleh jadi ini semua akan berlaku kiranya si tua menetap di alam lain.

Aku cerita atas sebab otak aku sudah letih berpikir tentang ini. Sadarkah kalian akan ini? Renungkan wahai remaja. 

1 comment: